2017. december 11. hétfő (Karácsony és Álom hava - Télelő, az év 50. hete és 345. napja)
Kultúrfetrengő

- vissza -

Ádám almái

 » Dramaturgia
 » Filmkritika
 » Filmfilozófia
 » Hatásgyilkolás [!]

Adams abler / Adams Äpfel / Adam's Apples
dán-német fekete komédia, filmszatíra
94 perc, 2005

rendező/forgatókönyvíró: Anders Thomas Jensen
producer: Mie Andreasen, Kim Magnusson, Tivi Magnusson
zeneszerző: Jeppe Kaas
operatőr: Sebastian Blenkov
vágó: Anders Villadsen

Forgatási helyszín: Fåborg, Fyn (Dánia)
Filmzene: Bee Gees - How Deep Is Your Love (előadja a Take That)

szereplők:
Ulrich Thomsen (Adam Pedersen)
Mads Mikkelsen (Ivan)
Nicolas Bro (Gunnar)
Paprika Steen (Sarah Svendsen)
Ali Kazim (Khalid)
Ole Thestrup (Dr. Kolberg)
Nikolaj Lie Kaas (Holger)
Gyrd Løfquist (Poul Nordkap)
Lars Ranthe (Esben)
Peter Reichhardt (Nalle)
Tomas Villum Jensen (Arne)
Peter Lambert (Jørgen)

- fel -

Dramaturgia

A neonáci Adamot három hónap közmunkára ítéli a bíróság, amit egy vidéki plébánián kell eltöltenie, ahol a jó lelkű Ivan pap tevékenykedik. Az ottani közösség az alkoholista Gunnarból, a benzinkút-fosztogatással hazája függetlenségért küzdő iszlám bevándorló Khaliddal, valamint a hozzájuk később csatlakozó a szexmániás, gyermeket váró Sarahával teljes. Adam viszolyogva a helyzettől és utálkozva a meghökkentő társaságtól azt a kötelezően elvégzendő munkát választja magának gúnyoros módon, hogy a templom kertjében álló almafa gyümölcseiből készít egy pitét a társaságnak. Ekkor kezdődnek a szokatlan nehézségek: a fát fekete hollók lepik el veszélyeztetve a teljes termést, Adam kezét pedig megégeti a tűzhely, ami később teljesen el is romlik, aztán az almákat kártevők lepik el, míg végül egy villámcsapás megsemmisíti a fát. Ivan számára egyértelmű, hogy a Sátán ténykedése az egész, mert Isten velük van. Adam azonban közönyös rosszindulattal fejébe veszi, hogy Ivan furcsa, szinte már végletekig fanatikus hitét megtöri és felforgatja idealista világszemléletét.

- fel -

Filmkritika

A film, aminek története egyszerű, a történés helyszínei minimálisak, a szereplők létszáma csekély, és ebből az egyszerűségből zseniális történés kerekedik, amelyhez lehengerlő színészi alakítások és elmélyült létezésszemléletbeli fejtegetések társulnak. Mégis a film nem kényszerít a nézőre semmilyen vallást vagy értékítéletet, csupán az egyszerű és összefüggő események sorát tárja elénk. A kegyetlenül megrázó helyzeteket, könnyed apátia simítja el az ember lelkivilágában, azonban ügyel arra, hogy feszültség végsőkig fokozódjon, míg nem a kellemes befejezésig nem jutunk. A film kibontakozik és bizarr, meghökkentő, drasztikusan humoros szituációk és történet csúcsosodik ki. Ezt bizonyítja, hogy már önmagában a film pontos stílusát is nehéz meghatározni.

- fel -

Filmfilozófia

Adam, aki alapból egy ideológia követője, a körülmények adta kötelezettségek önellentmondásba ütköztetik. Bár érződik, hogy inkább az egyéniségét kereső ember ő, mint egy olyan, akinek a világnézetét változtatná meg többi szereplő tette. Viselkedésének alakulásában nincsenek hatalmas változások, csupán önmagát alakítja alakulva helyzetéhez. Ez akár bizonyítása is lehet, hogy származás, a neveltetés és a társadalmi légkör határozza meg az embert, majd ebből kikerülve megváltozik magatartása is.
A film fontos momentuma, hogy Iván ad egy bibliát Adamnak, ami minden alkalommal, amikor véletlenül a földre esik Jób könyvénél nyílik ki. Jób történetének lényege, hogy Jóbot, aki egy istenfélő és tisztességes ember, a Sátán próbára teszi, és Istennek tulajdonított minden földi jólét elhagyja, így elveszti családját, vagyonát és egészségét. A kor hite szerint a hívő emberek, földi életük során megkapják jutalmukat. Jób hite azonban a sorscsapások következtében meg is meginog, azonban Isten kegyelméből, a hit erejének bizonyítására, végül minden elvesztett földi jólétét visszakapja. Iván, aki voltaképpen Jób történetét éli meg, valójában nem érti Jób könyvét, nem tudja a lényegét megragadni, mert elvakultan a saját meggyőződésének él, amit természetesen Adam könnyedén lerombol.
Teológiai szempontból Iván sorscsapásai okozta szenvedések Jézus Krisztus szenvedésével párhuzamosak. Ezt szimbolizálja Ivan füléből, feszült helyzetekkel való szembesülésekor csöpögő vére, mint különös stigma, amely Jézus Krisztus elfolyó vére utal. Iván elszenvedett megpróbáltatásai hozzásegítenek másokat is, hogy megváltozzanak, mégis összességében minden döntés az adott személyé.
Azt gondolhatnánk, hogy Isten tevékenysége meggyöngült ebben a korban, s a jó dolgok csupán a balszerencsétől való mentességet jelenti. Ez a fajta beletörődés azonban, csakis az egyén ridegsége vagy haragja amikor szembesül a bekövetkezett eseményekkel. Az élet objektív szempontból egyenletes, nem szabad elveszni a sorscsapások okozta sokkban, ez nem lehet Isten csapása, mivel a próbatételek nem isteni akaratból fakadnak, hanem az élet velejárói.
A film nem véleményezi Isten létét. Nincs istenbizonyítás és nincs cáfolat se. Az embert, mint környezetéhez halandóként viszonyuló lényt és embertársaival való egymásra hatásával tárja elénk. Azt, hogy a megtörtént események direkt alakultak így vagy véletlenek sokasága volt csupán, az mindenkire rá van bízva.

- fel -

Hatásgyilkolás [!]

A film során kiderül, hogy Iván meggyőződése abból fakad, hogy képtelen feldolgozni azokat a gyötrelmeket, amelyek gyerekkorában érték, majd felesége elvesztése és gyermeke teljes testi fogyatékossága okozott, ezért elméje egy külön, biztonságos világot teremtett számára, ahol képes elhitetni önmagával, hogy fia teljesen egészséges. Bármiféle negatív dolog, amivel szembesítik, számára csupán a Gonosz ellenséges tetteiként felfogható.

frissencsapolva: 2014 NYARÁNAK VÉGÉN




- fel -
© 2008-2017 FilozófusKocsma Kft. „EGY KORSÓ BÖLCSESSÉG SOSEM ÁRT MEG!”
A weboldalon található egyéni kifejezések, szövegek és képek a FilozófusKocsma Kft. tevékenységét képezik,
így azok a kiadó tulajdonában állnak, következésképpen írásbeli hozzájárulás nélkül a weboldal bármely része
materiális módon semmilyen formában nem használható fel, valamint kereskedelmi forgalomba sem hozható,
csupán önálló és értelmes gondolatok tökéletesítésére, továbbá jótétemények véghezvitelére alkalmazható.
A weboldal böngészése kapcsán kialakult fizikai, értelmi és érzelmi sérülések miatt felelősséget nem vállalunk!
Impresszum  |  Médiaajánlat  |  Hirdetés  |  Kockázatok és mellékhatások